SpareBank 1


SpareBank 1 er en av Norges største banker bestående av 14 uavhengige lokalbanker spredt ut over hele landet – fra små bygder til de største byene. Dette gir SpareBank 1-familien en stor fordel. De er små og tett på, men samtidig er de en av de største og sterkeste merkevarene i landet –når de står sammen som én.
Basert på resultater og innsikt fra ulike undersøkelser i 2018/2019 ble det tydelig at historien, strategien og identiteten til SpareBank 1-bankene måtte samles til en tydelig og mer modernisert merkevare. De kom til oss med et ønske om å justere merkevarestrategi, fargepalett, bildestil og illustrasjonsstil.

SpareBank 1 er en merkevare du skal kunne føle deg hjemme i. En identitet som skal romme så mange kulturer og ulikheter på landsbasis må ha tydelige retningslinjer for bruk, men samtidig ha en kreativ frihet for å kunne kommunisere med en «lokal» stemme. Derfor er konseptet «variasjon» og alt det innebærer. Rom for bruk av dialekt i tone of voice, foto og film fra hver lokalbank, skreddersydde illustrasjoner til hver landsdel – med hver sine severdigheter og kulturelle skatter, er noen av effektene vi har jobbet for å sette identiteten i system. Ved å gi bankene rom, store og små, til å sette sitt preg på merkevaren, har det ført oss til et av de viktigste målene i prosessen, det har skapt intern stolthet av å stå sammen.



Resultatet ble en oppdatert merkevare tuftet på de mest gjenkjennelige elementene til SpareBank 1. Den skal representere en varm, inkluderende og solid bank med et sterkt bånd og stolthet til lokalsamfunnene. Et modernisert og konsekvent uttrykk på tvers av alle banker og flater –rustet for fremtiden.







Basert på interne tilbakemeldinger har både posisjonen og identiteten til SpareBank 1 blitt tydeligere. Denne tilbakemeldingen kommer fra alle deler av organisasjonen, også de som ikke er så opptatt av merkevarefaget. «Dette er oss», «Nå stemmer det», «Jeg blir så stolt», «Alt henger sammen» er de viktigste tilbakemeldingene fra lokalbankene som nå jobber med å forankre og implementere.

Vi jobbet også sammen med interørdesigner på konsept og innredning av nye kontorlokaler, der vi utarbeidet formspråk, fargepaletter og kundereiser for hvordan opplevelsen i lokalet skule være.




Designer: Helene Devold og Sunniva Grollid
Co-designer floor plan: Oli Riches
Type Designer: Robin Mientjes
Illustrations: Jon Arne Berg
Client Director: Helen Holte
Project Manager: Hilde Bjerkan
Agency: Scandinavian Design Group